Visita cultural a l’Ajuntament de Barcelona

Esplugues de Llobregat 15 de desembre de 2024

Josep Maria Galcerà, membre de la Junta del Grup d’Estudis d’Esplugues ens ha fet aquesta interessant explicació de la sortida que el Grup d’Estudis d’Esplugues vam organitzar en principi per al 20 d’octubre i que per cases de força major vam haver de substituir per una visita a la Fabra i Coats.

Ja als voltants del Nadal i amb l’assistència de 25 membres del Grup d’Estudis d’Esplugues i dins de l’àmbit de les sortides culturals que organitzem, vam fer una visita guiada a l’Ajuntament de Barcelona. 

 Com que la visita es va endarrerir una hora respecte a l’horari previst  vam poder aprofitar per visitar abans la Fira de Santa Llúcia -que enguany celebra el 238è aniversari- i gaudir també de la Plaça de Sant Jaume i la seva decoració nadalenca,  aquest any amb una gran estrella  al mig de la plaça.

La seu d l’Ajuntament es un edifici molt bonic que està catalogat com a bé cultural d’interès  local, del que ja des de l’exterior impressionen les dues magnífiques façanes: la gòtica,  al carrer de la Ciutat i que data del 1399 i a on encara es poden veure escuts de la ciutat i la neoclàssica, a la plaça de St. Jaume i que ara es la principal, que data del 1847.

L’Ajuntament es constitueix al 1249 com Institució pública per cuidar-se de la vetlla i de la governança de la ciutat; d’aquí el seu ben trobat nom de “Casa de la Ciutat”. Com a tal i com es lògic i necessari, les seves funcions, competències i configuració s’han anat adequant i modificant segons els molts canvis socials i de règims i sistemes que hem tingut al llarg d’aquets 775 anys, fins arribar a que les actuals funcions, competències, responsabilitats i pes polític de les administracions locals en el nostre sistema democràtic, son molt amplies i importants. L’Ajuntament de Barcelona té una estructura descentralitzada administrativament en 10 districtes, i està constituït per 41 regidors, 4 tinents d’alcalde i l’alcalde com a primera autoritat.

La sortida de caire cultural a l’Ajuntament de Barcelona esdevé molt interesant  per diversos  motius:  conèixer el magnífic edifici, tant pel valor artístic com arqueològic, ja que el seu origen pot remuntar-se a la època romana. La visita  ens va permetre veure i recórrer molts dels espais i dependències municipals de la part històrica. Tot  ens va ser magníficament explicat pels guies Galilea Sánchez i Marco Basallote, a qui els hi agraïm la seva atenció i dedicació al nostre Grup d’Estudis.

Vàrem començar la visita al revés del que es habitual, perquè als baixos de l’entrada principal hi havia el  pessebre, que el trobaríem a la sortida. Així  començàrem la visita pel Saló de les Cròniques, amb les pintures murals de Sert “la venjança dels catalans” que ens parla de les gestes protagonitzades i de les traïcions que van sofrir els  Almogàvers comandats per Roger de Flor.

El  saló es comunica amb la Capella del Bon Consell, presidida per “La Moreneta”, que roman tancada i que es fa servir molt poc.

A continuació vàrem visitar el Saló de Cent, on es duu a terme, entre altres actes, la presa de possessió de l’alcalde. Lamentablement, els mobles d’estil gòtic no son els originals, perquè aquets es van cremar quan aquest saló va ser bombardejat des de Montjuic el 1842, provocant un incendi que va trigar a ser extingit.

Seguidament, vam entrar al Saló de Plens, petit però bonic, amb decoració clàssica del S. XIX , i amb escultures de Santa Eulalia i Sant Jordi. Abans se li deia el “Saló de la Reina” i el presideix un retrat de Maria Cristina. Actualment s’hi celebren els Plens de l’Ajuntament.

Vam passar a continuació a la Galeria Gòtica, situada al primer pis, original del s. XIV i que dona al carrer Ciutat a on hi havia l’entrada original. Quan es va intentar una ampliació de l’edifici, es van tallar part dels arcs gòtics del Pati; per sort es va poder evitar que la tallada dels arcs no anés més enllà, però encara es poden veure part dels arcs tallats. Hi queden uns bonics vitralls al final de la Galeria. En sortir-ne, trobem l’Escala d’Honor (que connecta amb el Pati) i a on trobem un gran tríptic amb l’explicació del que es Barcelona com a “Cap i Casal de Catalunya”.

Seria inassolible en aquesta crònica fer una relació de les obres (escultures, pintures i retrats) de reconeguts artistes de molt diferents èpoques, que hi trobem instal·lades i/o en exposició, per les diverses  dependències. 

I ja ens tocava dirigir-nos cap a la sortida que la vam fer per l’entrada principal, visitant el pessebre batejat com  “aroma de mar” en memòria de  Joan Salvat Papasseit.

La nostra visita, encara que va ser en diumenge, ens va permetre fer-nos una idea de la complexitat del governament i administració  d’una ciutat tant gran com Barcelona, que segueix projectant-se al món de diverses formes, com per exemple uns possibles nous Jocs Olímpics, la Fórmula 1 i moltes altres activitats com ara Fires, Exposicions, Congressos, Simpòsiums… així com altres esdeveniments i activitats culturals de caràcter internacional. Una ciutat que, en definitiva, vol ser pionera en acollir industries creatives i referents en les noves economies.

A Esplugues, ciutat enganxada a Barcelona s’han iniciat projectes que porten canvis en diferents àmbits com pot ser en habitatge, salut, turisme… etc… i si bé es “un lloc on s’hi està bé” (com dèiem al nostre butlletí núm. 77 del Juny), seguirem impulsant que encara hi puguem estar millor.  Per això també ara és moment de que juntament amb tots aquests projectes i canvis, es tingui en compte una millor protecció i projecció de la cultura, així com un millor reconeixement a les entitats culturals espluguines, que  tot plegat ens ajudaria a millorar la vida cultural de la nostra bonica ciutat.

El viatge fins l’Ajuntament  va ser divertit, al fer-lo en grup des d’Esplugues, ja que estem ben comunicats per Tramvia  i Metro i vam fer una mica de turisme pel centre de la pròpia ciutat de Barcelona.