Correcció del nom de la pl. Joan Tomàs i Parés i celebració dels 125 anys del seu naixement.

A Esplugues de Llobregat volem celebrar com es mereix el 125è aniversari del seu naixement, tant el Grup d’Estudis, com l’Avenç Centre Cultural i el Festival Arrela’t tenim previst retre homenatge a aquest gran músic i folklorista. El GEE hem demanat que es procedeixi a corregir l’error del nom del plaça que l’ajuntament li va dedicar el 1993 on figura Joan Tomàs i Pare, enlloc del correcte Joan Tomàs i Parés.

Amb el títol d’ “Un folklorista i un mestre excepcional: Joan Tomàs i Parés” el proper dijous 3 de juny a les 19.30 h a l’Avenç Centre Cultural farem un acte en el qual Joan Puiggròs i Modolell farà una intervenció en record del seu mestre de música. A continuació Pau Vinyoles i Sònia Arias interpretaran cançons recollides a Esplugues pel Joan Tomàs i en Joan Amades a la missió de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya que va tenir lloc l’agost de 1931 a Esplugues de Llobregat i altres pobles del Baix Llobregat.

Joan Tomàs i Parés (Barcelona, 1896 – 1967) fou músic i folklorista, i sots-director de l’Orfeó Català. Autor d’una nombrosa producció coral i de notables harmonitzacions de cançons tradicionals catalanes, va dur a terme una important tasca de recerca i recull de cançons i melodies del folklore català.

La seva sòlida formació musical i les seves aptituds pedagògiques el van portar a la direcció de la secció de nois de l’Orfeó Català l’any 1919. Joan Tomàs va dirigir nombrosos orfeons i grups corals a diferents poblacions del Barcelonès i del Vallès, entre els quals destaca l’Escola Coral de Terrassa i l’Orfeó Lluís Millet de Sant Andreu. Va treballar com a mestre de música a les escoles Blanquerna i a l’Acadèmia de Música de Barcelona, i l’any 1922 va ésser nomenat professor d’educació musical de les escoles de l’Ajuntament de Barcelona (Escola del Mar, Escola del Bosc, Grup Escolar Baixeras) i posteriorment a l’escola Pere Vila. Fins a la seva jubilació, va ser professor al Col·legi Sant Ignasi dels jesuïtes de Sarrià. Va treballar amb Joan Llongueres, i va contribuir a la introducció i aplicació a Catalunya del mètode Dalcroze, un innovador sistema d’ensenyament de la música que Llongueres havia conegut a Suïssa.

L’any 1921 es va emprendre a Catalunya una iniciativa que proposava recollir el patrimoni musical en forma de cançons i melodies encara pervivents als territoris de parla catalana. Joan Tomàs, entre altres recercadors, fou designat per dur a terme una part d’aquesta tasca. Acompanyat per Joan Llongueres, per Bartomeu Llongueres, per Antoni Bonell, per Lluís M. Millet, per Esteve Albert (recerca del Maresme), per Joan Amades, per Joan Llongueres fill, i algunes vegades tot sol, va recórrer Catalunya, recollint directament les cançons i melodies de la gent dels pobles. Joan Tomàs era el responsable de la part musical de les seves recerques: escoltava, desxifrava i transcrivia les melodies interpretades per la gent, ja fos cantant, ja fos amb flabiols o altres instruments populars. El material original de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya es troba al monestir de Montserrat i es pot consultar microfilmat a la Biblioteca de Catalunya i al CPCPTC. Els tres primers volums es van publicar abans de l’any 1936, i la resta fins al setzè volum, han estat editats per les Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

(dades de la Viquipèdia)

Biografia de Joan Tomàs a la seva pàgina web